De Emmaüs is in transitie. In alle leerjaren komt er meer formatie beschikbaar, zodat er d.m.v. gezamenlijke verantwoordelijkheid per leerjaar gewerkt gaat worden. Voorheen waren er individuele klassen met een leerkracht, nu zijn we van plan meer met leerjaren te gaan werken. Concreet voorbeeld: Twee groepen 5 hebben 10 dagen leerkracht nodig voor de bemanning. Vorig schooljaar was dit al uitgebreid naar 13 dagen formatie en door toevoeging van NPO gelden is er voor dit schooljaar 14 dagen per leerjaar beschikbaar.
Er is dus 4 dagen extra leerkrachtbegeleiding om met elkaar het onderwijs vorm te geven in meerdere niveaugroepen, workshops, etc.
Deze manier van werken valt in onze ogen gedeeltelijk onder een onderwijskundige verandering. We gaan tenslotte om van het traditionele onderwijs naar vernieuwend onderwijs. Gezien het een onderwijskundige verandering is, heeft de MR instemming op de pilot gegeven.
De Emmaüs gaat het komende jaar deze onderwijsverandering uitproberen in een verlengde pilot.
Gedurende het jaar zal de MR dit monitoren en de tevredenheid uitvragen bij hun achterban. Na dit jaar zal in de MR de onderwijskundige verandering opnieuw op de agenda staan voor permanente instemming.