De MR heeft ingestemd met het jaarverslag
Het jaarverslag ging over het vorige schooljaar 2019-2020. In het jaarverslag staat dat door de coronamaatregelen helaas niet alle verbeterpunten de aandacht hebben kunnen krijgen die de school van tevoren had gepland. Toch is het gelukt om een aantal veranderingen wel in te voeren. De MR heeft aandacht gevraagd voor een evaluatie van de coronamaatregelen. Hoewel we hopen dat we niet nogmaals noodmaatregelen moeten nemen, is het wel goed om te weten wat er goed ging, wat beter kon, zodat de school blijvend gebruik kan maken van de geleerde lessen.
Ook met het jaarplan heeft de MR ingestemd
In het nieuwe jaarplan 2020-2021 staat welke veranderingen en verbeteringen het komende schooljaar extra aandacht krijgen. Het komende schooljaar blijft de onzekerheid van de corona-uitbraak aandacht vragen van het bestuur. Het belangrijkste is dat de Emmaüs er alles aan doet om er voor te zorgen dat de kinderen nu en in de toekomst goed en veilig les blijven krijgen. Daarom gaan de veranderingen waar de Emmaüs al mee bezig was (de transitie) zoveel mogelijk door. Een voorbeeld is het gebruik van het digitale rapport: Bordfolio. Het komende schooljaar wordt dat steeds meer gebruikt.
Ook het ‘groepsdoorbrekend’ werken is een verandering waar onze kinderen nu al mee te maken krijgen. Dit betekent dat de kinderen soms les krijgen met kinderen uit een andere klas, omdat ze hetzelfde niveau hebben. Het kan zijn dat ze dan ook een andere leerkracht hebben. Na de eerste paar weken blijkt dat de kinderen dit al heel gewoon vinden. Deze verandering lijkt dus al een echte verbetering. De MR blijft dit natuurlijk in de gaten houden het komende schooljaar. Wij horen ook graag van u als ouder hoe uw kind dit ervaart. Wij zijn altijd te bereiken via mrswsemmaus@gmail.com
De MR kijkt mee met het opstellen van de begroting
De begroting voor 2021 wordt opgesteld door het bestuur en dan moet aan de MR instemming gevraagd worden. Omdat het maken van de begroting een strakke planning kent, kijken een paar MR-leden mee bij het opstellen. De coronamaatregelen zullen ook volgend jaar nog effect hebben. Denk bijvoorbeeld aan het inhuren van extra leerkrachten. Dat moet bijvoorbeeld ook gebeuren als een leerkracht niet ziek is, maar wel moeten wachten op een testuitslag vanwege een verkoudheid. Het maken van een sluitende begroting is daardoor extra moeilijk.
We hebben bepaald waar we het komende jaar extra op gaan letten
Elk nieuw schooljaar bepalen we als MR onze ‘speerpunten’. Het komende jaar zijn dat communicatie, betrokkenheid van ouders en leerkrachten en (uiteraard) de transitie. We hebben meerdere signalen gehad dat de communicatie vanuit de school naar de ouders toe beter kan. Soms wordt er bijvoorbeeld teveel informatie in een keer gegeven of kan er beter onderscheid gemaakt worden tussen informatie die ‘gewoon leuk’ is en die echt belangrijk is. Zeker nu ouders door de coronasituatie al sinds enige tijd niet bij de school naar binnen mogen, is er meer behoefte aan informatie over de schooldagen. Op het gebied van betrokkenheid willen we aandacht geven aan het betrekken van ouders bij de ontwikkeling van hun kind, maar ook in school het betrekken van leerkrachten bij de keuzes die het bestuur maakt en die effect hebben op hun dagelijks werk. Tot slot blijft de transitie van de Emmaüs een ontwikkeling die wij als MR op de voet volgen. Met name de pilots met Bordfolio evenals het groepsdoorbrekend werken die dit schooljaar starten.