Zoals het er nu naar uit ziet lijkt het erop dat ouders ook na de zomervakantie nog niet de school in mogen voor het brengen van de kinderen. Wij gaan dit nog goed checken.
Zonder tegenbericht blijven de huidige afspraken gelden en we zullen hier mogelijk nog in de laatste vakantieweek over berichten.
Rondom ouders in de school, merken wij dat er verschillende doelen zijn, die wij vanuit onze visie, belangrijk vinden.
Zoals het nu gaat, zonder ouders in de school, is het erg fijn voor de volgende doelen:
- Zelfstandigheid / eigenaarschap bij kinderen.
- Rust in de school en effectieve leertijd
- Aandacht van de leerkracht voor de leerling
Maar deze doelen lijken te botsen met ons doel om de ouderbetrokkenheid te vergroten.
Ouderbetrokkenheid draagt bij aan betere schoolprestaties, sociaal gedrag, meer doorzettingsvermogen en een positieve houding van leerlingen ten aanzien van het leren.
Voor kinderen is het van groot belang dat de samenwerking tussen hun ouders en de school goed is.
Vanuit dit perspectief van ouderbetrokkenheid met ouders als partner willen wij kijken hoe wij de eerste 3 doelen kunnen behouden.
Wij denken eraan om bijv. bij leerjaar 1-2 en 3 de ouders één keer per week met inloop te laten binnenkomen. De overige 4 dagen kunnen de kinderen dan zelf binnenkomen. We merken namelijk dat kinderen hier enorm van groeien!
Voor de leerjaren 4 t/m 8 brengen de ouders de kinderen in principe niet meer in school.
Zo bevorderen wij de zelfstandigheid en het eigenaarschap bij de kinderen & de rust in school en effectieve leertijd & de aandacht van de leerkrachten voor de kinderen. Uitzonderingen zijn de 4-jarigen die nieuw binnenkomen en (adaptief) 2 weken aanloop periode krijgen en bijv. bij een verjaardag waarbij de ouder meeloopt i.v.m. de traktatie.
Zo zullen er mogelijk meer menselijke (wenselijke) uitzonderingen zijn. Contact met de leerkracht is mogelijk na schooltijd en bij voorkeur na het maken van een afspraak.
En daarnaast is het mooi om de ouderbetrokkenheid te vergroten door structureel de inloop op de laatste woensdag van de maand doorgang te laten vinden. Om ouders te betrekken bij het primaire proces als leesouders, bibliotheekouders, klassenouders, hoeken en groepen, gastlessen, etc. Binnen de MR op het gebied van beleid, binnen de ouderraad op het gebied van feesten en activiteiten en bij Broodje Emmaüs (overblijf) en bijvoorbeeld LOL-ouders.
Dit alles natuurlijk naast de betrokkenheid van ouders op de ontwikkeling van uw kind(-eren)!