|
 |
|
|
Nieuwsbrief 2019-2020 nr. 6 (21-11-2019) |
|
|
.png) |
|
Inhoudsopgave: 1. Geen nieuwe voorzitter? Einde Broodje Emmaüs! 2. Bericht uit onze Medezeggenschapsraad 3. Kinderen met allergie tijdens feestdagen 4. Verkeersbrigadier ook in school nodig? 5. Kerstinzameling voor minderbedeelde kinderen 6. Stichting Maris bedankt haar gulle gevers 7. Tip van de kerstman 8. Belofte maakt schuld: Ruud Veltenaar komt!
|
|
|
|
 |
|
|
Geen nieuwe voorzitter? Einde Broodje Emmaüs!

.jpg) |
|
Wie neemt vanaf volgend schooljaar het stokje over van onze huidige voorzitter? We hebben tót de kerstvakantie de tijd om een geschikte opvolger te vinden. Lukt dit niet? Dan loopt het voortbestaan van Broodje Emmaüs gevaar. En moeten we samen met school op zoek gaan naar andere manieren om de overblijf te organiseren. |
Overblijfstichting Broodje Emmaüs Sinds 2006 is de organisatie van de overblijf ondergebracht in een zelfstandige overblijfstichting. De kracht van Broodje Emmaüs zit in de sterke betrokkenheid van ouders/verzorgers bij de organisatie van de overblijf. Per dag blijven er gemiddeld 500 kinderen over. Een team van circa 120 vrijwilligers zet zich in om te zorgen voor een fijne en veilige overblijf. Broodje Emmaüs is hiermee uitgegroeid tot een grote overblijforganisatie. En vraagt om een goede dagelijkse en bestuurlijke leiding. Functie voorzitter Als voorzitter van de overblijfstichting ben je verantwoordelijk voor de algemene sturing en coördinatie van de overblijf. Binnen het bestuur draag je met vier andere bestuursleden zorg voor de kwaliteit van de overblijf, nu én in de toekomst. Taken op hoofdlijnen: - Inschrijven nieuwe kinderen overblijf
- Gesprekken met ouders over kind specifieke situaties
- Afstemmen met schooldirectie
- Coördineren incidenten overblijf
- Coördineren Startgroep (wenperiode 4-jarigen die na de zomer naar school gaan)
- Beantwoorden / opvolgen e-mail via broodjeemmaus@gmail.com
- Regie op voorbereidingen nieuw schooljaar (roosters, klassenlijsten, informatie ouders en Overblijfouders)
- Borgen van voldoende kennis en ervaring binnen het team
- Deelnemen aan vergaderingen met coördinatoren en bestuur
- Teambuilding
- Wet- en regelgeving
Wat vragen wij van jou? - Sterke betrokkenheid bij de overblijf en school
- Organisatorische vaardigheden, hands-on mentaliteit
- Oog voor kwaliteit
- Teambuilder
- Kunnen omgaan met conflictsituaties
- Goede communicatieve vaardigheden (gesproken en geschreven)
- Flexibele inzet
Let op! Om vertrouwd te raken met de overblijforganisatie en kennisoverdracht is het van belang dat de nieuwe voorzitter vanaf januari 2020 meeloopt met de huidige voorzitter. Wat biedt Broodje Emmaüs? Naast werken in een leuk team van vrijwilligers, ontvang je als voorzitter een belastingvrije vrijwilligersvergoeding. Deze bedraagt € 900,- per schooljaar en wordt aan het einde van het schooljaar uitbetaald. Daarnaast kun je deelnemen aan jaarlijkse teamuitjes en inhoudelijke cursussen. Interesse? Heb je interesse of wil je meer informatie? Mail dan naar broodjeemmaus@gmail.com. We maken graag een afspraak om kennis te maken en meer te vertellen. Algemene informatie over Broodje Emmaüs vind je op www.broodjeemmaus.nl |
|
|
|
Bericht uit onze Medezeggenschapsraad

.jpg) |
|
Ook de Emmaüs merkt tekort aan leerkrachten |
Ook de Emmaüs merkt tekort aan leerkrachten Aan het begin van de mr-vergadering hebben we gesproken over het landelijke tekort aan leerkrachten. Ook op de Emmaüs is dat merkbaar. Als een leerkracht ziek is, is het steeds moeilijker om vervanging te krijgen. De Emmaüs doet er natuurlijk alles aan om te voorkomen dat een klas naar huis gestuurd moet worden. In zo'n geval staan bijvoorbeeld de Intern Begeleiders of de directie voor de klas. Dit betekent wel dat hun normale werk blijft liggen. Ook op de Emmaüs neemt de werkdruk toe. Begrijpelijk dus dat ook onze school meedeed met de landelijke staking afgelopen 6 november. De MR hoort graag uw ideeën Elk jaar bekijken we hoe we zelf als MR werken. Wat doen we goed en wat kunnen we beter doen. Afgelopen jaar hebben we bijvoorbeeld extra aandacht bestaat aan het effectief vergaderen. Op die manier kunnen we de meeste tijd ook besteden aan de belangrijkste onderwerpen. We horen daarom ook graag van de ouders en leerkrachten die niet in de MR zitten wat zij belangrijk vinden. Het komende jaar willen we (nog beter) te weten komen wat u belangrijk vindt voor de toekomst van de Emmaüs. Twee studiedagen voor Emmaüs in transitie Op 7 en 8 november waren de kinderen vrij. De leerkrachten waren dat zeker niet. Zij hebben zich twee dagen verdiept in de veranderingen voor de komende jaren op school. Wat kan je zelf anders doen om bij te dragen aan de veranderingen op school, terwijl je ondertussen nog steeds goed les wil blijven geven? Veranderen en tegelijkertijd het goede behouden. Twee zaken die ook wij als MR in de gaten blijven houden. |
|
|
|
Studiedagen 7&8 november

.jpg) |
|
In een eerdere nieuwsbrief hebben wij u al een voorafje gegeven van de Emmaüs Tweedaagse. In deze nieuwsbrief volgt een terugblik. |
Op 7 en 8 november jl. zijn we als team hard aan de slag gegaan voor onze school op de eerste Emmaüs tweedaagse in onze geschiedenis. In Delft hebben we ons deze tweedaagse beziggehouden met de vraag: Wat heeft de Emmaüs nodig om door te ontwikkelen? De tweedaagse stond geheel in het teken van de transitie. Onder begeleiding van het 3TO-team (teamleden die de transitie begeleiden) hebben we naar onszelf gekeken ten opzichte van de transitie. We hebben onderzocht wat ieder individueel en wat ons team nodig heeft om door te ontwikkelen tot een school die opleidt voor de toekomst. Hierbij hebben we de spanning opgezocht die bij een transitie om de hoek komt kijken. We hebben onderzocht wat dat met jezelf en met een team kan doen en hoe je in dat spanningsveld de kracht van innoveren kunt ontdekken en benutten. De vrijdagochtend stond vooral in het teken om erachter te komen wat binnen de experimenteergroepen nodig was om door te ontwikkelen naar een volgend experiment. Er zijn vier experimenteergroepen: groepsdoorbrekend werken, andere vorm van rapportage, thematisch werken en talentontwikkeling. Tegelijkertijd is er ook de groep die we de tanker noemen. Deze groep houdt zich bezig met hoe we de school een duidelijke stevige koers laten varen, terwijl er tegelijkertijd ook geëxperimenteerd wordt met oog op de toekomst. Dit zodat de school zoals altijd stevig staat en doordraait, in dienst van de kinderen om een school voor de toekomst te zijn. In de middag zijn we op de Emmaüs zelf aan de slag gegaan met het professionaliseren van ons lesaanbod. De kleuterbouw en groep 3 zijn hierin diepgang gaan zoeken in spelend leren onder leiding van Tessel van der Linde. Groep 4 tot en met 8 heeft onder leiding van OnderwijsAdvies gekeken hoe de instructiemomenten van de lessen het meest effectief kunnen worden gemaakt. We hebben met het team een hoop mogen ervaren. We realiseren ons dat we momenteel in een fase van creatie zitten. En dat deze fase zich momenteel vooral binnen het schoolteam afspeelt. Om u zoveel mogelijk mee te nemen in deze fase hebben wij dit stuk in de nieuwsbrief, informatie over de tweedaagse en de experimenten op de informatie schermen bij de ingangen en in de teamkamer geplaatst. Mocht u vragen/opmerkingen hebben over de transitie en de Emmaüs Tweedaagse, voelt u zich dan welkom deze te stellen. Dit kan bij de directie: Joost Heemskerk (ook 3TO), Walter Faber en Petra Vos, of bij een van de overige 3TO-leden: Silvy Onderwater, Rick van der Hulst en Marieke Tiggelman |
|
|
|
Kinderen met allergie tijdens feestdagen

 |
|
Ook op onze school zijn er kinderen met een allergie voor een bepaald voedingsmiddel. Deze kinderen hebben een probleem bij activiteiten van de school waarbij er iets gegeten wordt, zoals Sinterklaas, kerst, pasen en bijv. carnaval. Het is voor de organisatie van deze activiteiten erg moeilijk, zo niet ondoenlijk om voor deze kinderen een goed en voor hun allergie, verantwoord alternatief te vinden. De organisaties willen dan ook de verantwoordelijkheid bij de ouders van deze kinderen leggen. Het zou fijn zijn als de ouders zelf voor het eten en drinken van hun kind bij een activiteit kunnen zorgen. Ouders mogen ook vroegtijdig contact opnemen met het organisatiecomité, dan gaan die kijken wat zij voor het kind kunnen betekenen. |
|
|
|
|
Verkeersbrigadier ook in school nodig?

 |
|
Het binnenplein is het domein van de kleuters. Het is een klaslokaal. Wij willen dan ook de ouders en bezoekers van onze school vragen om niet door het lokaal te lopen maar de iets langere omweg te gebruiken. Rust, ook in deze onderwijssetting bevordert het leren! |
|
|
|
|
Kerstinzameling voor minderbedeelde kinderen

.jpg) |
|
Vorig jaar is Juf Sanne uit groep 3 een inzameling gestart voor kinderen die nooit of zeer zelden een cadeautje krijgen tijdens de feestdagen in december! Het werd een groot succes! Ook dit jaar is de juf de actie gestart en vraagt ook dit jaar weer uw hulp! Met wat kunt u deze actie ondersteunen? |
Met wat kunt u deze actie ondersteunen? Wat is er nodig? Speelgoed jonge + oude kind (compleet) Gezelschapsspellen Puzzels Boeken (kind + volwassen) Knuffels (schoon) Kleding is niet nodig, behalve wanten, sjaals en mutsen! En waar een chronisch tekort aan is, is INPAKPAPIER! Waar mogelijk met een leuk kerstprintje… Alle spullen, hoe klein ook, kunnen ingeleverd worden bij juf Sanne of bij de directie! Zo kunnen wij toch iets betekenen voor kinderen die het minder goed hebben! |
|
|
|
Stichting Maris bedankt haar gulle gevers

 |
|
De inzameling van de stichting Maris was weer een groot succes! De vrachtwagen was tot de nok toe gevuld met allemaal zeer bruikbare spullen! Stichting Maris bedankt haar gulle gevers! De volgende inzameling van Maris is volgend voorjaar: 8 april 2020! |
|
|
|
|
Leuke activiteiten voor de kinderen in de Prinsenhof

|
|
|
|
Tip van de kerstman

.jpg) |
|
De Sint is nog maar net aangekomen en nu al een tip van de kerstman: Koop snel een lampion voor de lampionnenoptocht, want vorig jaar waren ze snel uitverkocht! |
|
|
|
|
Belofte maakt schuld: Ruud Veltenaar komt!

 |
|
Ruud Veltenaar heeft tijdens de ouderavond op 14 mei 2019 aangegeven dat hij nogmaals wilde komen en ook voor de kinderen een spreekbeurt zou willen geven! Hij komt zijn belofte na..... |
Hij komt op 3 februari 2020 naar onze school. Hij geeft zijn spreekbeurt voor de kinderen van de groepen 6 t/m 8 in de middag van 13.45 uur tot 14.45 uur en voor de ouders geeft hij nog een lezing van 18.00 uur tot 19.00 uur. U bent van harte welkom! Vanaf 17.30 is de zaal open! Zet de datum alvast in uw agenda en zegt het voort! 3 februari, 18.00 uur! 3 februari... 18.00 uur!!!!! |
|
|
|
AgendaBekijk de agenda op de website ›
|
|
|
RK-PC Samenwerkingsschool Emmaüs Leenkamp 15 2264 KW Leidschendam
Telefoon: 070-3278018 info@emmaus.lucasonderwijs.nl Bij Team vindt u alle personeelsleden
|
|