Waarom thematisch werken?
Thematisch werken is zo veel meer dan losse vakken naast elkaar aanbieden: leerstof wordt verbonden, betekenisvol en samenhangend. Onderzoek laat zien dat wanneer leerlingen onderwijs krijgen dat meerdere vakgebieden bundelt rondom een thema, de betrokkenheid vergroot, de samenhang beter zichtbaar wordt én de leerresultaten daar baat bij hebben. Bijvoorbeeld: in de kennisbank van SLO staat dat thematisch onderwijs zorgt voor “meer samenhang” omdat meerdere vakken in één thema worden aangeboden. (SLO)
Ook is er sprake van duidelijk voordeel: “De drie grote voordelen van thematisch werken: lesstof krijgt meer betekenis, grotere betrokkenheid en een minder overladen programma.”
Kortom: dit is geen modewoord – het is een onderbouwde ontwikkeling in het primair onderwijs die past bij de vraag hoe kinderen het beste leren.
Hoe pakken we het aan bij ons op school?
Bij Emmaüs sluiten we dit aan op onze visie:
“Samen lerend, ieder kind op weg naar zijn eigen top!” (RK-PC Samenwerkingsschool Emmaüs.)
We willen kinderen voorbereiden op hun toekomst, waarbij geluk en plezier, eigenaarschap, talentontwikkeling, kindgerichtheid, veiligheid & respect en uniciteit centraal staan. (RK-PC Samenwerkingsschool Emmaüs.)
Thematisch werken met GO! sluit hier naadloos op aan omdat:
- GO! uitgaat van verbinding tussen vakgebieden: niet vak voor vak, maar juist geïntegreerd leren. (lesgevenmetgo.nl)
- Het accent ligt op taal, lezen en wereldoriëntatie – niet als los vak, maar verweven in alles wat kinderen leren. Hierbinnen hebben Burgerschap, Digitale Geletterdheid en de creatieve vakken ook een geborgde plek. (lesgevenmetgo.nl)
- Het vraagt van leerlingen eigen inbreng, nieuwsgierigheid, onderzoekende houding – precies wat wij willen: kinderen eigenaar maken van hun leerproces.
- Het biedt ruimte voor de leerkracht om te differentiëren, uit te gaan van groep en individu én van hun talenten – in lijn met onze visie op talentontwikkeling en kindgericht werken bij Emmaüs.
Zo komen de pijlers van onze schoolvisie (geluk & plezier, kindgericht, eigenaarschap, talentontwikkeling, veiligheid & respect, uniciteit) samen met een vernieuwende werkwijze (thematisch werken via GO!) waarin kinderen ontdekken, verbinden en groeien.
Wat gaan we doen en wanneer?
Concreet betekent dit het volgende:
- In dit schooljaar zijn de groepen 1/2SB, 4TS, 6TM, 7EA en 8SJ al gestart met GO! Zij zijn bezig met ontdekken hoe GO! in de praktijk werkt: met thema’s, leerpaden, geïntegreerde vakken, materiaal van GO! en het samenwerken binnen en tussen groepen. Ook worden deze leerkrachten opgeleid tot GO!-coördinator.
- We gebruiken GO! thematisch vanuit de acht schoolbrede thema’s die GO! aanbiedt – elk thema doorloopt alle bouwlagen, zodat leerlingen jaar op jaar opbouwen in kennis en samenhang. (lesgevenmetgo.nl)
- Het team zal op 5 en 6 februari een 2-daagse studiedag volgen waarbij het hele team samen met GO! de werkwijze verder verkent en in gang zet.
- Na deze studiedagen starten we op dinsdag 24 februari 2026 met de volledige school met GO! Thematisch werken. Dit is dus het moment waarop alle groepen mee gaan doen.
- Deze nieuwsbrief is een vooraankondiging: volgende week ontvangt u een speciale GO!-nieuwsbrief met extra informatie: wat GO! precies inhoudt, hoe het in de klas eruit ziet, welke vakken er wél en welke vakken er niet in zitten, hoe wij de ontwikkeling van de kinderen volgen (we houden bijvoorbeeld de LIB-toetsen), praktische vragen en hoe u als ouder betrokken wordt.
Samenvatting
- Why: omdat thematisch werken bewezen effectief is – meer betekenis, samenhang, motivatie.
- How: doordat we GO! inzetten, dat aansluit op onze visie, onze waarden en aanpak (talentontwikkeling, eigenaarschap, kindgericht).
- What: groepen 1/2SB, 4T, 6MT, 7EA, 8SJ zijn al gestart; februari volgt team 2-daagse; op 24 februari 2026 start de hele school. Volgende week volgt de GO!-special nieuwsbrief.
We kijken er echt naar uit om deze nieuwe stap samen met u én uw kind(eren) te zetten. Wij zijn ervan overtuigd dat dit de kwaliteit van het onderwijs versterkt, de betrokkenheid van kinderen vergroot en past bij onze ambitie: dat ieder kind – samen lerend – op weg gaat naar zijn of haar eigen top.
Hartelijke groet,
Het team van RK-PC SWS Emmaüs