|
 |
|
|
Nieuwsbrief 2025-2026 nr.3 (07-10-2025) |
|
|
Inhoudsopgave: 1. Fietsenmaker ... én wethouder op school 2. Stepjes en skateboarden 3. Bericht van Broodje Emmaüs 4. Puinhoop ... of een nieuw begin? 5. Bericht uit de MR 6. Inloopmomenten 7. Bericht van de wijkagent 8. Dansen bij Trinity
|
|
|
 |
|
|
Fietsenmaker ... én wethouder op school

.jpg) |
|
Op 29 september kreeg onze school bezoek van de fietsenmaker ... en van de wethouder van onderwijs en verkeer Jeffrey Keus. Er stonden 19 fietsen te wachten, die gerepareerd moesten worden. |
Van afgelopen kettingen of loszittende kettingen, van aanlopende of slechtewerkende remmen, losse zadels, niet werkende verlichting tot verloren spaken en ontbrekende standaarden. Van alles kwam voorbij en, meestal, in het bijzijn van de eigenaar van de fiets werd de fiets gerepareerd. Zelfs de wethouder werd aan het werk gezet, want die kwam de actie officieel openen, maar kwam er niet mee weg om niet even mee te helpen. En hij deed het graag, zo konden we zien. |
|
|
|
Stepjes en skateboarden

 |
|
In de laatste weken zien we een toename van stepjes en skateboarden op school. En hoewel we beging van kinderen van harte toejuichen, moeten we toch even op de rem trappen. |
Er liggen op dit moment teveel stepjes en skateboarden in de gangen en bij een noodsituatie kan dat gevaarlijke situaties opleveren. Je kan er bijvoorbeeld over struikelen en dat is niet iets dat gewenst is. Daarnaast is het, na klachten van omwonenden, niet meer toegestaan om tijdens pauzes op fietspaden te spelen. Ook de wijkagent heeft ons erop gewezen, dat dit echt gevaarlijke situatie op kan leveren. Zeker met alle electrische fietsen die met veel snelheid over de paden fietsen. Er is voor de kinderen dus geen mogelijkheid om te steppen of skateboarden tijdens de pauzes. We vragen u dan ook om stepjes en skateboarden mee terug naar huis te nemen als uw kind op school is aangekomen. Of, indien dat mogelijk is, de step met een slot vast te zetten in de fietsenstalling. |
|
|
|
Bericht van Broodje Emmaüs

.png) |
|
Beste ouders, hieronder volgen de telefoonnummers van de coördinatoren van het overblijven. Wilt u uw kind afmelden of u zelf als overblijfouder, dan kunt u dat doen bij de coördinator van de betreffende dag. |
Maandag Miranda van Asch 06 27853660 Dinsdag Mélissa Mathlener 06 27853608 Donderdag Renate Plugge 06 29030279 Vrijdag Alexandra Rochat 06 29030368 Zo komt de (af)melding direct bij de juiste persoon terecht. Hartelijk dank. |
|
|
|
Puinhoop! Of een nieuw begin?

 |
|
Wat een puinhoop! Iedereen maakt er een potje van! Dat is het moment waar het verhaal van Noach in de Bijbel begint. Noach luistert naar God en doet Zijn wil. Maar hij is de enige, verder heeft iedereen slechte plannen. God is verdrietig en gekwetst. |
God wil opnieuw beginnen. Hij laat Noach een ark bouwen, waar er van alle diersoorten twee in kunnen, naast Noach en zijn gezin. Iedereen verklaart Noach voor gek. Iedereen lacht hem uit. Maar Noach vertrouwt God en wil graag Zijn wil doen. Wat moet dat lastig geweest zijn... Iedereen tegen je... Maar ondanks alles toch vertrouwen op God, omdat je weet dat dat het beste is. Zou jij dat kunnen? Noach doet het en houdt vol! Samen met zijn gezin en veel dieren zitten ze in de ark als het gaat stormen en regenen. Veel dagen achter elkaar regent het. Zo erg, dat al het land onder water staat en de ark gaat drijven en steeds hoger komt te liggen. Er is eigenlijk niets meer over van de wereld. En dan begint God opnieuw. En Hij belooft dat er nooit meer zo'n wereldwijde overstroming zal komen! Maar hoe zit het dan met de nare situaties in de wereld? Oorlogen, honger, of misschien een nare situatie in je privéleven. Dat kan ook je wereld op z'n kop zetten en voelt misschien als een overstroming in je leven! Waarom?! Dat is een grote vraag die we hier op aarde niet beantwoord krijgen. Maar wat we wel mogen geloven, is dat God bij ons is, in tijden van geluk en in tijden van figuurlijke overstromingen. Toen alle dieren en het gezin van Noach weer op droge grond stonden, toen al het water weer weg was, beloofde God trouw aan Noach en gaf hij de regenboog. Een mooi symbool als er regen én zon is: als er narigheid is, is de goedheid en trouw van God er ook. Dat is soms moeilijk te geloven, maar de regenboog is er bewijs van! (Bijbehorend liedje: Ken je dit verhaal, Noach: 'Ken je dit verhaal' (van cd Kom aan boord) HQ videoclip) ) |
|
|
|
Bericht uit de MR

.png) |
|
Na elke vergadering van de medezeggenschapsraad (MR) leest u in de nieuwsbrief wat er besproken en besloten is. De MR bestaat uit vier leerkrachten en vier ouders. De MR praat en denkt mee met de directie van de school over het beleid en andere belangrijke keuzes. Over bepaalde onderwerpen en stukken moet de MR advies uitbrengen of is de directie verplicht om instemming te vragen. Kijk gerust eens op de website van de Emmaüs als u meer wilt weten over de rol van de MR en de onderwerpen die wij bespreken. Voor elke vergadering zijn daar ook alle stukken te lezen. De eerste vergadering van dit schooljaar was op 23 september. Op de agenda stonden de Risico-inventarisatie & Evaluatie (RI&E), het jaarverslag van de MR, de financiële vooruitblik, het jaarverslag en jaarplan van de school en het ambitiegesprek van de MR. |
Jaarverslag en jaarplan: thematisch werken met GO! We begonnen de vergadering met een presentatie en gesprek over het jaarplan en dan met name over de grote verandering in de manier van onderwijs geven die halverwege dit schooljaar ingevoerd gaat worden. Na de twee studiedagen op 5 en 6 februari wordt er namelijk gestart met thematisch onderwijs. Deze aanpak combineert de wereldoriëntatie vakken, taal en lezen, burgerschap, wetenschap en techniek, digitale geletterdheid, kunst en cultuur. Op de Emmaüs gaan we daarvoor gebruik maken van GO! (Geïntegreerd Onderwijs). De vakken worden geïntegreerd aangeboden per thema. Er zijn 4 thema’s per jaar. Goed om te weten dat vakken als rekenen, spelling en grammatica nog wel apart gegeven blijven worden. Eline en Simone waren bij de MR-vergadering aanwezig om ons te laten zien hoe deze aanpak er uitziet en hoe thematisch werken ingevoerd gaat worden. In de MR hebben we vaker gesproken over de invoering van thematisch werken. We hebben de directie ook gevraagd om in het jaarplan hierop meer focus aan te brengen zodat deze verandering van werkwijze zorgvuldig ingevoerd wordt. Dat is belangrijk voor de continuïteit van het onderwijs en voor de tijd en energie die de leerkrachten nodig hebben om deze verandering in te voeren. Wij hebben tijdens deze MR-vergadering bovendien extra aandacht gevraagd voor een tijdige en goede communicatie richting de ouders. Als ouder krijg je niet altijd mee welke veranderingen in de school gepland zijn terwijl je daar, als het zo ver is, via je kind wel mee te maken krijgt en misschien ook wel vragen over hebt. De MR heeft de directie daarom gevraagd om ons over twee maanden een opzet voor een het communicatieplan te sturen zodat we dat tijdens onze volgende vergadering kunnen bespreken. Wij zijn akkoord met de RI&E Eind vorig schooljaar vonden wij dat het plan van aanpak nog onvoldoende duidelijkheid gaf. Vanuit de MR hebben we vervolgens aangegeven op welke punten wij nog verbetering wenste. Deze opmerkingen zijn inmiddels verwerkt. Met nog een laatste aanvulling met de manier waarop leerkrachten gesteund worden in de omgang met ongewenst gedrag zijn wij als MR akkoord gegaan met de RI&E. Jaarverslag MR Wij maken elkaar jaar ook een jaarverslag. Hierin leest u alle onderwerpen die wij het afgelopen schooljaar hebben behandeld en de besluiten die wij hebben genomen. Wij hebben ons jaarverslag vastgesteld. Het jaarverslag is te lezen op de website van de Emmaüs. Financiële vooruitblik De komende tijd stelt de directie de begroting op voor het volgend kalenderjaar. Deze moet op tijd ingeleverd worden bij Lucas Onderwijs. De MR is geïnformeerd over het proces en we worden tussentijds nog op de hoogte gehouden van de keuzes die nog gemaakt moeten worden. Ambitiegesprek MR Elke jaar bespreken we de onderwerpen waar we als MR extra aandacht op willen vestigen. De afgelopen jaren zijn we dieper ingegaan op het zorgplan en de formatie. Daarnaast hebben we ook de aandacht voor digitale geletterdheid als speerpunt benoemd. We hebben afgesproken om het komend schooljaar ons op dat laatste onderwerp meer te verdiepen en daarvoor ook een keer een externe expert uit te nodigen. Rol en taakverdeling MR Tot slot hebben we onze eigen rol en taakverdeling besproken. Peter blijft voorzitter van de MR. Marlies neemt de rol van secretaris over van Tessa. Onze taakverdeling gaat over het verdelen van de verschillende onderwerpen onder de MR-leden zodat we onze vergaderingen efficiënt kunnen voorbereiden. Zoals gebruikelijk zorgen we ervoor dat voor alle onderwerpen zowel leerkrachten als ouders toegewezen zijn. Heeft u nog vragen aan de MR over het beleid van de school of over onze taken? Neem gerust contact met ons op. Dan kan door een van ons aan te spreken of via ons e-mailadres: swsemmaus.mr@gmail.com |
|
|
|
Inloopmomenten

 |
|
Onze school heeft een schema voor de inloopmomenten. Een inloopmoment is het moment dat u 's ochtends van 8.30 -8.45 uur met uw kind mee de klas in kan gaan. |
Het schema ziet er als volgt uit: Tussen zomer- en herfstvakantie: maandag Tussen herfst- en kerstvakantie: vrijdag Tussen kerst- en voorjaarsvakantie: woensdag Tussen voorjaars- en meivakantie: dinsdag Tussen mei- en zomervakantie: donderdag Daarnaast is er iedere laatste woensdag van de maand tijdens het laatste kwartiertje lestijd ook inloop. |
|
|
|
Bericht van de wijkagent

 |
|
Beste ouders/verzorgers/opa en oma’s, Het nieuwe schooljaar is weer enkele weken bezig en dat betekent dat ik, als wijkagent, weer regelmatig geconfronteerd wordt met onveilige situaties rondom uw basisschool. Daarom wil ik graag alle ouders / verzorgers / opa’s en oma’s vragen om de verkeersveiligheid van uw eigen (klein)kind te verbeteren. |
Dat doet u doorzich te houden aan de volgende regels: - Rijdt niet te hard in de straten rondom de basisschool!
- Niet op de stoep fietsen! Het pad achter de school bij de ingang van Vlietkinderen is een voetpad, daar mag niet gefietst worden.
- Parkeer alleen in de parkeervakken en NIET op de stoep!
- Laat geen kinderen uitstappen op de openbare weg, maar doe dit op een parkeerplaats!
- Kom met de fiets of lopend, tenzij het niet anders kan!
Als wij met zijn allen deze regels naleven, kunnen uw (klein)kinderen VEILIG naar school. Vergeet niet dat jullie als ouders / verzorgers / opa’s en oma’s een VOORBEELFUNCTIE hebben naar de kinderen. U zult mij regelmatig zien staan bij de basisschool. Bij elke eerdergenoemde overtredingen zullen wij overgaan tot bekeuren. Ik reken op uw medewerking, Patrick van Scheijndel Wijkagent politie Leidschendam INSTAGRAM:wijkagent_lien_derietvink_mall |
|
|
|
Kom vier keer gratis dansen bij Trinity?

 |
|
Vindt uw kind het geweldig om te dansen maar kan het niet kiezen welke stijl leuk is? Dan is Trinity de dansgroep voor uw kind. Color Guard is een combinatie van dans, competitie, conditie, discipline, choreografie en een flinke dosis sportiviteit! Elk kind kan meedoen, want er wordt vooral gekeken naar zijn of haar talenten. |
Samen met de kinderen bedenkt juf Joyce (leerkracht van groep 8SJ) het thema om hier vervolgens de muziek bij te zoeken. Zo voelt ieder kind zich gehoord en gezien. Iets voor jouw kind(eren) kom dan langs op maandagavond in onze gymzaal. Voor kinderen van 4 tot 8/9 jaar is het van 17.45 tot 18.45. De kinderen ouder dan 9 jaar trainen van 18.45-20.15. |
|
|
|
AgendaBekijk de agenda op de website ›
|
|
|
RK-PC Samenwerkingsschool Emmaüs Leenkamp 15 2264 KW Leidschendam
Telefoon: 070-3278018 info@emmaus.lucasonderwijs.nl Bij Team vindt u alle personeelsleden
|
|
|