De visie op formatie hebben we nu alleen op hoofdlijnen besproken De verwachting is dat de Emmaüs de komende jaren minder financiële ruimte heeft voor personeel, omdat enkele tijdelijke bijdragen van de rijksoverheid stoppen. Als de Emmaüs personeel zoekt zijn er meestal genoeg kandidaten. Men komt graag op de Emmaüs werken. Voor andere scholen is dat niet altijd geval. De Emmaüs gaat nu kijken of het misschien mogelijk is om meer ruimte te bieden om zij-instromers te begeleiden. Dat kan helpen ter ondersteuning van leerkrachten, zorgt ervoor dat het vinden van nieuw personeel nog makkelijker gaat en het kan helpen om andere scholen binnen de Stichting Lucas Onderwijs te helpen als zij nieuw personeel zoeken.
Vanuit de leerkrachten in de MR wordt gevraagd om daarbij ook aandacht te hebben voor het aantrekken van onderwijsondersteunend personeel via zij-instroom. Tijdens onze vergadering in mei bespreken we dit onderwerp meer in detail.
We hebben kort een toelichting gekregen op de jaarrekening
In de jaarrekening legt de directie uit welke kosten er in 2023 zijn gemaakt en wat het verschil is met de begroting voor dat jaar. Zowel de inkomsten als de uitgaven waren vorig jaar hoger dan begroot. Uiteindelijke waren de uitgaven hoger dan de inkomsten. Daar was in de begroting ook wel vanuit gegaan, maar dat verschil was toch iets groter. Omdat er altijd veel incidentele inkomsten zijn is dit niet iets waarover we ons op dit moment zorgen hoeven te maken.
Het meerjaren-onderhoudsplan en huisvesting
Dit gaat over het schoolgebouw. Een onderwerp waar De Emmaüs al langer mee bezig is, is het oprichten van een Vereniging van Eigenaren (VvE). Het schoolgebouw is namelijk één geheel met het deel van de Vlietkinderen en de gymzaal, maar de gemeente is eigenaar van die delen van het gebouw. Voordeel van een VvE is dat aanpassingen en onderhoud aan het gebouw veel efficiënter uitgevoerd kunnen worden. Vanuit de MR hebben we wel gevraagd om daarbij aandacht te houden voor het risico op uiteenlopende belangen van de verschillende leden van de VvE. Als school ben je immers zelf ook gebruiker van het gebouw terwijl de gemeente alleen een beheerder is. Het is dus goed om daar rekening mee te houden, niet alleen bij het oprichten van de VvE maar ook voor de lange termijn. Dat betekent dat bijvoorbeeld ook gedacht moet worden aan afspraken over het beëindigen van de VvE als later zou blijken dat er toch grotere nadelen dan voordelen zouden zijn.
De komende jaren staan er een paar grote uitgaven gepland voor het schoolgebouw. Bijvoorbeeld een aantal maatregelen om het schoolgebouw te verduurzamen. Daarvoor is een subsidie beschikbaar. Deze werkzaamheden worden verdeeld over een wat langere periode, met name in de vakantieperiodes. Op die manier heeft het onderwijs daar zo min mogelijk hinder van en de verwachting is dat dit ook financieel gunstiger is. Eind 2025 moeten deze werkzaamheden klaar zijn.
De jaaragenda gaat over vakantiedagen en studiedagen
Dat zijn tenminste de onderwerpen waar de MR instemming op moet geven. De MR is akkoord met het voorstel. Zoals gebruikelijk zijn de studiedagen verspreid over het jaar zodat leerkrachten de periode tussen de studiedagen ook kunnen gebruiken om het geleerde in de praktijk te brengen. Ook de vakantiedagen zijn akkoord.
De tussenevaluatie van de RI&E is akkoord
De RI&E is de Risico-inventarisatie en evaluatie. De vorige vergadering bespraken we een aantal punten die we nog graag aangepast en aangevuld wilden hebben. De directie heeft dit verwerkt zoals afgesproken.
Er komen verkiezingen aan voor de MR
Voor het eind van dit schooljaar loopt de termijn van twee MR-leden af. Eén MR-lid heeft aangegeven zich herkiesbaar te stellen. Het andere MR-lid denk daar nog over na. We willen na onze volgende vergadering de verkiezing starten. Dat zal de tweede helft van mei zijn. U krijgt op dat moment daarover meer informatie via Social Schools.
Tot slot de onderwerpen tijdens de rondvraag
We hebben ons laten informeren over de ouderbetrokkenheid naar aanleiding van de oproep voor ouders voor de sportdag. Hoe meer enthousiaste ouders daar bij willen helpen des te beter. Op dit moment gaat de school ervan uit dat er weer veel ouders aanwezig willen zijn tijdens: "De leukste dag van het jaar". En was u er vorig jaar niet bij? Grijp dan zeker dit jaar uw kans!
Een korte update over de verkenning van een driestroomsschool. Er worden nieuwe volumeafspraken gemaakt tussen de gemeente en de schoolstichtingen (voor ons dus Stichting Lucas Onderwijs). Met deze afspraken wordt het aantal leerlingen binnen de gemeente over de verschillende scholen verdeeld. Zo wordt er voor gezorgd dat niet de ene school lege lokalen heeft, terwijl een andere school ruimte tekort komt. De Emmaüs zit zelf niet aan tafel bij het maken van die afspraken, maar ze zijn wel belangrijk voor het maken van een keuze over de toekomst van de school en de eventuele optie om te groeien naar een driestroomsschool (alle leerjaren drie keer).
En als laatste, maar zeker niet minste, onderwerp van dit bericht: de leerlingenraad. Sinds kort heeft de Emmaüs een leerlingenraad waarin van elke groep, vanaf groep 5, een leerling zit. Inmiddels hebben zij tweemaal vergaderd. De leerlingenraad vindt het heel belangrijk om er voor te zorgen dat iedereen met plezier naar school gaat. Dit heeft geleid tot het idee dat elke leerling nu een eigen maatje heeft. Ook zijn er leerlingen in de klas gekozen tot vertrouwenspersoon. Heel goed om te zien dat de leerlingen op deze manier de kans krijgen om zelf bij te dragen aan een fijne en veilige school!