|
 |
|
|
Nieuwsbrief 2023-2024 nr. 1 (25-08-2023) |
|
|
Inhoudsopgave: 1. We zijn weer heerlijk gestart! 2. Vertrouwenspersonen 3. Werken op de Emmaüs 4. Schoolgericht Maatschappelijk Werk 5. Samen sta je sterker dan alleen 6. Verkeerssituatie
|
|
|
 |
|
|
We zijn weer heerlijk gestart!

.png) |
|
Afgelopen maandag stonden de kinderen te trappelen om naar hun nieuwe klas te gaan. Vaak met gezonde kriebels en uitkijkend naar vriendjes en vriendinnetjes en de nieuwe juf of meester. |
Wij vonden het uiteraard ook leuk om alle kinderen weer te begroeten en het was ook leuk om u als ouders weer terug te zien. In de eerste weken zal er veel tijd besteed worden aan de groepsvorming en groepsdynamiek. We noemen dat de Gouden Weken, omdat dat in die eerste weken zo belangrijk is om elkaar goed te leren kennen, zodat daar de rest van het jaar op voortborduurd kan worden. Vanaf volgende week is er een inloopmoment op de maandagochtend, op de andere ochtenden werken we graag aan de zelfstandigheid van de kinderen en vragen we om ze alleen de school in te laten komen. Omdat het woensdag de laatste woensdag van de maand is, bent u ook het laatste kwartier welkom om mee te kijken. |
|
|
|
Vertrouwenspersonen

 |
|
Onze school heeft vier vertrouwenspersonen, twee ouders en twee leerkrachten. In deze uitgave van de nieuwsbrief vertellen we u wat deze taak betekent voor de school. |
Verschillenden van u hebben ons in de afgelopen jaren weten te vinden als vertrouwenspersonen van onze school. Bij ons kunt u altijd uw verhaal kwijt over problemen met collega's, directie of andere zaken die spelen op school, waar u met de betreffende persoon niet uit komt. Als u daarover ongenoegen blijft voelen, dan kan het nuttig zijn - voor u maar ook voor de Emmaüs - dat er onafhankelijke derden zijn binnen de organisatie die u een luisterend oor willen bieden. Meerdere zaken zijn in het verleden via deze omweg uiteindelijk toch opgelost of in ieder geval als teken aan de wand gaan dienen. Wat wij dus kunnen bieden is in ieder geval actief meedenken, u helpen zoeken naar een uitweg uit de impasse, of u zo goed mogelijk doorverwijzen. Zo'n gesprek kan in eerste instantie opluchten maar in het beste geval ook tot een bevredigender resultaat of oplossing leiden. Niets is vervelender, voor u, maar ook voor ons, dat er ongenoegen blijft hangen tussen mensen onderling. Dit geldt uiteraard ook voor leerlingen. Als uw zoon of dochter, en dan vooral de kinderen van groep 5 t/m 8, er niet uit lijkt te komen met zijn of haar leerkracht, of zich echt niet kan vinden in bepaalde regels of gebruiken, of een voorstel heeft waar voor zijn/haar gevoel niet naar geluisterd wordt, kan hij/zij ook contact opnemen met één van ons. Voor hen geldt hetzelfde als voor u: wij willen goed luisteren naar het probleem en helpen zoeken naar een oplossing, of verwijzen naar de beste persoon of instantie die hem of haar verder kan helpen. En voor iedereen geldt: per definitie blijft alles altijd onder ons en alleen in gezamenlijk overleg zouden wij ondersteuning kunnen bieden in de contacten naar anderen toe. Als reminder hangt onze poster ook door de school. Wij hopen allereerst dat onze taak niet nodig is en dat iedereen er in een gesprek met de desbetreffende persoon er uit komt. Als dat niet lukt, hopen wij dat u en de leerlingen ons weten te vinden. |
|
|
|
Werken op de Emmaüs? Dat kan!

.png) |
|
Vanuit onze visie en de extra mogelijkheden vanuit subsidies kunnen wij nog goed uitbreiding van formatie gebruiken! We kunnen dat goed gebruiken in het groepsdoorbrekend werken. We willen u vragen om dit bericht te delen via uw social media-kanalen. |
|
|
|
|
Schoolgericht Maatschappelijk Werk

 |
|
Beste ouders en opvoeders, Het schooljaar is weer begonnen; weer een nieuwe start! We hopen dat u een mooie zomer heeft gehad. Aan de start van het schooljaar willen we het schoolmaatschappelijk werk graag (weer) voorstellen en u informeren over de mogelijkheden van het (voorschools) schoolmaatschappelijk werk. |
De schoolmaatschappelijk werker biedt begeleiding en ondersteuning en onderzoekt samen met u wat de beste stap is voor u en uw kind. Voorbeelden van aanmeldredenen zijn: je kind zit niet lekker in z'n vel, je wilt tips over de opvoeding, je kind wordt gepest, je kind is erg onzeker, je kind luistert niet goed, je kind wordt snel boos, je kind maakt een lastige scheiding mee etc. Wat biedt het schoolmaatschappelijk werk? - Kortdurende hulpverlening aan ouders en kinderen in maximaal vijf gesprekken (eventuele verlenging mogelijk)
- Verwijzing en aanmelding bij specifieke zorg
- Trainingen:
- Groepstrainingen zoals weerbaarheidstrainingen en de KIES groep (Kinderen in EchtscheidingsSituatie; voor groep 5 t/m 8.
Ook wordt er via Kwadraad de mogelijkheid geboden voor ouders om een training te volgen ter ondersteuning van de relatie. - Daarnaast is de SMW-er goed bekend met het aanbod van collega organisaties en kan samen met u op zoek gaan naar de meest passende training.
Aanmelden bij het schoolmaatschappelijk werk gaat, na toestemming van beide gezaghebbende ouders, via de leerkracht of intern begeleider. Als u zelf vragen heeft kunt u uiteraard ook contact met mij opnemen. Er zijn er nog enkele plekken bij de KIES-groep voor kinderen van 8-12 jaar waarvan ouders gescheiden zijn. Als u meer informatie hierover wilt, kunt u contact met mij opnemen. Mocht u nog vragen hebben, hoor ik het graag! Met vriendelijke groet, Marcella Deckers |
|
|
|
Samen sta je sterker dan alleen

 |
|
In de eerste week horen we in de klas het verhaal over de leerlingen van Jezus. Zij worden door Jezus in tweetallen de wereld in gestuurd om mensen te gaan vertellen over het Koninkrijk van God. Maar waarom in tweetallen?! Jezus legt het uit. Samen kun je praten over wat je meemaakt en hoe je een opdracht kunt aanpakken. Samen sta je sterker dan alleen. Bovendien hoor en zie je meerdere dingen als je samen bent en soms begrijp je dingen ook verschillend. |
Op school doen we ook veel in tweetallen: de kinderen werken samen om van elkaar te leren en elkaar te helpen. Als leerkrachten werken we samen om verhalen, werk en inzichten te kunnen delen. Als scholen werken we samen om van elkaar te leren, maar ook als ouders, leerkrachten en kinderen werken we samen om het beste uit ieder kind te halen! En wat mooi is, er gaat altijd Iemand extra mee! God is erbij. Hij gaat altijd met je mee. In vrolijke, leuke, spannende, verdrietige en moeilijke momenten. Weet dat je nooit alleen bent en dat Hij voor je zorgt! |
|
|
|
Verkeer rondom de school

 |
|
Afgelopen donderdag hadden we bezoek wethouder Jeffrey Keus en wijkagent Patrick van Scheijndel. Zij hebben een rondje gemaakt langs alle scholen om de verkeerssituatie rond scholen in kaart te brengen. Naar aanleiding van het bezoek heeft de wijkagent ons gevraagd de verkeerssituatie onder de aandacht te blijven brengen van de ouders en/of verzorgers. |
Hallo ouders, Het nieuwe schooljaar is weer begonnen. Als wijkagent vind ik de veiligheid rondom de basisscholen erg belangrijk. U zult mij met enige regelmaat zien staan rondom de basisscholen om er voor te zorgen dat UW kinderen veilig naar school kunnen gaan. Uiteraard kan ik dit niet alleen! Ik heb hierbij uw hulp nodig. Let bij het brengen en halen van uw kind(eren) vooral op uw eigen gedrag en geef een voorbeeld aan de kinderen.. -Waar kan ik mijn auto parkeren( soms is een straat verder een betere optie)? -Fiets niet over de voetpaden. -Pas uw snelheid aan! Als we hier met elkaar rekening mee houden, kunnen uw kinderen VEILIG naar school! Patrick van Scheijndel Wijkagent Instagram: wijkagent_lien_derietvink_mall |
|
|
|
AgendaBekijk de agenda op de website ›
|
|
|
RK-PC Samenwerkingsschool Emmaüs Leenkamp 15 2264 KW Leidschendam
Telefoon: 070-3278018 info@emmaus.lucasonderwijs.nl Bij Team vindt u alle personeelsleden
|
|
|